Zacyklete si, ale nezacyklete se!
Na startu družstva dostala vytištěná pravidla, obálku se startovní šifrou a také leták Krajinou Rudolfa II., na jehož druhé straně se nachází mapa pokrývající oblast kolem Brandýsa nad Labem-Staré Boleslavi, Lysé nad Labem a Benátek nad Jizerou.
Zde si můžete stáhnout kompletní zadání šifer i všechny nápovědy:
Existuje jediná možná cesta bludištěm od vchodu v levém spodním rohu k východu vpravo nahoře. V symbolech na cestě se neskrývá nic prostšího než morseovka: tečku značí kolečko, čárku čtvereček a oddělovačem jsou trojúhelníčky.
Řešení: KONEC ZLUTE ZNACKY VELEN
Dvojková soustava čtená zprostředka, plné mezery jsou jedničky, prázdné nuly.
Řešení: HRISTE POLERADY PROTI ODBOCCE NA ZARYBY
Mřížka se vyplní morseovkovým zápisem znaků napsaných na okrajích. K tomu napovídá to, že mnohé řádky obsahují jen tečky nebo jen čárky (např. HESIHIE, MOTTO, atd.). Vznikne tak obrázek, který je potřeba najít v mapě. Na zde vyobrazeném obrázku jsou červeně přibarvena políčka odpovídající čárkám v morseovce. Nejvíce se to podobá Proboštskému jezeru. Čárkované čáry v mřížce značí cesty a křížek je v místě, kde je uložena další šifra.
Text obsahuje pravdivé a nepravdivé věty. K rozhodnutí, co je a co není pravda, pomůže text Krajinou Rudolfa II., který družstva dostala na startu. Tajenka se získá přečtením morseovky: pravdivé věty jsou tečky a lživé čárky, oddělovače jsou tam, kde za tečkou po větě chybí mezera.
Řešení: SUDOHLAVENSKA PREJEZD
Sudohlavenská je lesní cesta severozápadně od Staré Boleslavi, jejíž název je v rudolfovské mapě.
Na první pohled obyčejná spojovačka. Pospojování všech čísel popořadě ale nedává smysl. Stačí si ale všimnout, že na konci posloupnosti chybí sudá čísla. Na to odkazovala i nápověda, v níž otazníky na plánu rulety nahrazují možnosti sázky na sudá a lichá. Stačí tedy spojit zvlášť lichá a zvlášť sudá čísla. Lichá dají obrázek koňské hlavy, sudá text KÓTA.
Řešení: Kóta Kobylí hlava
Několik skutečností odkazuje na sčítání písmen: v každém řádku jich je stejný počet, první řádek slovo součet obsahuje a zejména podtržení druhého řádku je velmi návodné. Sečtením prvních dvou řádků se získá text TEDPRICTITRETIRADEK. Výsledkem tohoto je ODECTITRIKRATCTVRTY. To je poněkud pracnější operace, ale přímočará a v týmu se dá provést docela rychle. Výsledek je TEDPRICTITRETIRADEK, což už zde jednou bylo.
V tu chvíli je jasné, že nemá smysl pokračovat ve sčítání: šifra se zacyklila. Nelze v ní nalézt ani jinak zakódovanou zprávu. Na tomto místě bylo velmi důležité, zda družstva četla pravidla: v nich totiž stojí, že pokud se zacyklíte, máte se vydat nejkratší cestou k řece.
Řešení: Místo, kde se připojuje červená značka k řece Jizeře ve směru od Kobylí hlavy.
Prázdná políčka, kolečka a křížky. První řádek napovídá morseovkou, ptá se: Proč nepadáme nahoru? Všechny znaky se nechají spadnout dolů. Kolečka potom vykreslí text.
Řešení: KLIN SOUTOKU JIZERY A LABE
Sítě krychlí je třeba vystříhat a poskládat. Potom je lze všechny souhlasně zorientovat tak, aby na bočních stěnách byla stojící písmena a na zbylých čtyři písmena pod sebou. Krychle se seřadí podle bočních stěn, na nichž jsou písmena A-G. Zbývá po řádcích přečíst tajenku.
Řešení: KRIZ CEST MEZI ZELENCI A ZAPY
Přesně tak, jak se praví v textu: nejde o složitou šifru, spíše to ani šifra není. Účelem tohoto stanoviště je vést družstva mimo silnice tak, aby si vychutnala místní cyklostezky. Stačí pouze přečíst popořadě písmena napsaná bezpatkovým fontem.
Řešení: Hospoda u nádraží v Horních Počernicích